Mindstyle

Mindstyle | 5 tips om je productiviteit te vergroten

januari 22, 2018
5 tips om je productiviteit te vergroten

Iedereen kent wel van die dagen dat je even geen zin hebt om aan je taken te beginnen, maar die to-do lijst is zo ontzettend lang en je hebt het al te lang vooruit geschoven. Vandaag geef ik je een aantal tips waardoor je die to-do lijst zo af hebt.

Begin met de kleinste taak

Als je ‘s ochtends opstaat, je klaarmaakt om te beginnen en dan meteen begint met een kleine taak van je to-do list die binnen een paar minuten te volbrengen is, dan zal je zien dat je motivatie ook een boost krijgt. Je kan namelijk binnen een paar minuten al iets van je to-do lijst afvinken, waardoor je meer gemotiveerd zal zijn om te beginnen aan de volgende taak. Ik begin daarom altijd met bijvoorbeeld taken als het uitzoeken van foto’s, de video op mijn blog zetten of iets simpels als het bed opmaken. Hierdoor kan ik meteen een vinkje zetten.

Zet je telefoon uit of stil

Als je echt hard aan het werk bent, heb je toch geen tijd om te reageren op whatsappjes of Facebook berichten. Belangrijke telefoontjes kun je natuurlijk wel aannemen, maar je productiviteit wordt vergroot als je de telefoon even helemaal links laat liggen. Ik weet dat het lastig is en dat het af en toe fijn is om een pauze te nemen en even door Instagram te scrollen, maar doe dit dan in je pauze en niet steeds tussendoor.

Vergeet je pauze niet!

Het is namelijk belangrijk om pauze te nemen als je uren achter elkaar aan het werk bent. Na een tijdje zijn je hersens namelijk al minder geconcentreerd en zul je fouten gaan maken als je niet even tijd maakt voor een pauze. Je wilt je werk natuurlijk liever goed doen, dan dat je straks met fouten zit. Vergeet daarom niet om af en toe 15 minuutjes of een halfuurtje pauze te nemen. Hier kun je alle whatsappjes, Facebook berichten en Instagram likes bekijken, zodat je even lekker ontspant.

Reorganiseer je to-do list

Zijn alle taken die op je to-do list staan wel echt nú nodig? Kun je er misschien een paar naar morgen of volgende week verplaatsen? Of kun je er zelfs een paar afstrepen die niet meer nodig zijn? Neem nog eens een kijkje naar je to-do list en bekijk of je energie kunt besparen door taken te verschuiven. Je voelt je hierdoor ook een stuk productiever, omdat je het lijstje korter ziet worden en toch goed werk verricht.

Geef jezelf tijd

Schrijf bij iedere taak op hoeveel tijd je eraan kwijt wilt zijn. Dit zorgt ervoor dat je niet jezelf verliest in één taak en geen tijd meer hebt voor de rest. Als het niet af is, ga je de volgende dag of aan het eind van de dag verder. Blijf niet hangen in één onderwerp als de rest ook aandacht verdient. Door het op te schrijven, krijg je een overzicht van hoeveel je die dag kunt doen. Hierdoor neem je niet teveel hooi op je vork.

Wat is jouw tip voor meer productiviteit in je dag?

Liefs,
Carmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *